Ugrás a tartalomra

Magyar Kórházszövetség Online Workshop

Magyar Kórházszövetség Online Workshop

Összefoglaló a legfontosabb gondolatokról és fotó a résztvevőkről

A jelenlegi vírushelyzetben megnövekedett a társadalom igénye az egészségmegőrzéssel és a betegség kezelésével kapcsolatos információk iránt. Az emberek általában nem egyetlen felületről, illetve szakértőtől tájékozódnak, és gyakran nem megbízható forrásokból is elfogadnak információt. A Magyar Kórházszövetség ezért fontosnak tartotta, hogy a kommunikációval foglalkozó workshopján az egészségügy különböző területein dolgozó véleményvezéreket szólaltasson meg, akik hitelesen tájékoztatják a betegeket.

A kerekasztalt Tamásné Bese Nóra, a Bethesda Gyermekkórház kommunikációs vezetője irányította, a résztvevők között volt Baji Anikó, az Uzsoki Utcai Kórház Sürgősségi osztályán dolgozó műszakvezető triázs, Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője, Novák Hunor gyermekgyógyász, valamint Németh Franciska, a Szent János Kórház gyermeksebészeti és traumatológiai osztályának ápolója. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a betegekkel folytatott közvetlen, egyértelmű kommunikáció növeli a biztonságérzetüket. Ezért nagyon fontos, hogy az egészségügyben dolgozó véleményvezérek és kommunikációs szakemberek összefogásával az érdeklődők különféle helyekről ugyanazt az üzenetet kapják.

A koronavírus-járvány kitörését követően a szorongás az egyik legnagyobb problémává lépett elő. A szorongást úgy lehet csökkenteni, ha megmutatjuk, mit tehetünk mi magunk az egészségünk megóvása érdekében. A járvány második szakaszában egyértelműen megnőtt az egyén felelőssége abban, hogy vigyázzon magára és másokra. Ugyanakkor az egészségügyi ellátórendszer működőképességébe vetett közbizalom is nagy érték. Fontos megmutatni az embereknek, hogy számíthatnak az egészségügyre: vannak védőfelszerelések, létrejött a szükséges kapacitás, illetve a protokollok a járványhelyzet és a betegek kezelésére.

A kialakult nehéz helyzetben nagy szerephez jut a vigasztalás, ami gyógyszerként hathat azokra is, akik nem betegek, csak a megváltozott környezet miatt rosszkedvűek, levertek, esetleg pszichés panaszokkal küzdenek. A közösségi médián keresztül nagyon sok embert lehet elérni, és a különböző csatornák használatával maximalizálni lehet a különböző életkorú célcsoportok elérését. Az ezeken keresztül folytatott kommunikáció felelőssége az influenszerek vállán nyugszik: nagyon körültekintően és felelősségtudattal kell kommunikálniuk, megőrizve a szakmaiságot, de szem előtt tartva a közérthetőséget.

Kommunikációs checklist a kórházaknak a kollégákkal és a betegekkel történő kommunikációhoz (néhány szempont, amelyeket bővíteni lehet a külső és a belső kommunikációra vonatkozó további javaslatokkal):

A biztonságos orvosi ellátás iránti igény a koronavírus elleni küzdelem idején is fennmaradt. Kiemelten fontos, hogy a kórházak ebben a helyzetben folyamatosan kommunikáljanak a betegekkel és azok hozzátartozóival az újra elérhető kezelésekről, és mindenkit, akinek szüksége van orvosi kezelésre, arra biztassanak, hogy menjenek el a kórházba. Tekintettel arra, hogy a különböző régiókban a kórházak más és más kapacitással és feladatkörrel térnek vissza a normál ellátásba, a Magyar Kórházszövetség olyan kommunikációs keretrendszert állított össze, amelyet valamennyi kórház magára – az ott dolgozók és a vonzáskörzetébe tartozó betegek igényeire – szabva tud alkalmazni. A kórházaknak számos különböző célcsoportot kell elérniük a kommunikációval, de a legfontosabb üzenet az, hogy nyitva állnak a kezelésre szoruló betegek előtt, hogy az általuk nyújtott ellátás biztonságosan igénybe vehető, valamint hogy a betegek és a kórházi dolgozók biztonsága prioritást élvez.

Fontosabb üzenetek:

  • A kórházakban biztonságosan igénybe vehető az összes olyan ellátás, amelyre a betegeknek szükségük van.
  • A kórházaink napi szinten biztonságosan kezelik a fertőző betegségeket.
  • Követjük és betartjuk a központilag elrendelt biztonsági előírásokat, és együttműködünk az operatív törzzsel, valamint az egészségügyi kormányzattal.
  • A sürgősségi ellátás továbbra is zavartalan, senki ne halassza el a szívroham, a stroke és egyéb súlyos betegségek kezeltetését.
  • Továbbra is harcolunk a koronavírus ellen és mindent elkövetünk az orvosaink, nővéreink és egyéb szakdolgozó kollégáink biztonságáért.
  • Folytatjuk a munkát, továbbra is gondoskodunk önről és a családjáról, és köszönjük, hogy ön is kiveszi a részét a koronavírus elleni védekezésből.
  • Azoknak a munkatársainknak, akik a soha nem látott fizikai és pszichikai terhelés ellenére mindennap azért dolgoznak, hogy ellássák a koronavírusban érintett, valamint az egyéb nehézségekkel küzdő betegeket, minden támogatást igyekszünk megadni. Kérjük, önök is támogassák munkánkat azzal, hogy türelemmel betartják a biztonsági előírásokat az önök és a kollégáink érdekében.
  • A koronavírus miatt még a szokottnál is jobban vigyázunk a betegek biztonságára, mindent megteszünk azért, hogy a munkatársaink biztonságban gondoskodhassanak önökről. További szabályokat vezettünk be betegeink és kollégáink védelme érdekében: extra takarítást és fertőtlenítést a betegek által használt területeken, távolságtartást a kórházi várókban, kötelező maszkhasználatot a kórház teljes területén, valamint csökkentettük a be- és kijárási lehetőségeket, és bevezettük a látogatási tilalmat.

Belső kommunikáció: A dolgozók rendszeres tájékoztatása a kórházon belüli bizalom fenntartásának és a biztonságos működésnek az alapja. A kórházi dolgozók kiemelt szerepet játszanak abban, hogy közvetítsék a betegek felé az információkat, ezért rendkívül fontos, hogy rendszeres tájékoztatást kapjanak, s így magabiztosan adhassák tovább az információkat a betegeknek.

Külső kommunikáció: A kórházaknak a jelen helyzetben kivételes lehetőségük van arra, hogy hangsúlyozzák a társadalomban betöltött kiemelten fontos szerepüket. Annak érdekében, hogy a kórházak tovább építsék a bizalmat, meg kell mutatniuk, hogy betartják a központi utasításokat, és gondoskodnak arról, hogy a normál ellátásban és a koronavírussal érintett betegek ellátása során is mindent megtesznek a betegek érdekében.

Határon túli magyar kórházvezetők fóruma, előkommunikáció: felvezető – Ficzere Andrea

A Magyar Kórházszövetség az idén a járványhelyzet miatt csak rövidített programmal és online formában tudta megrendezni szokásos éves szakmai kongresszusát. Azonban nem akartunk lemondani az előzetesen tervezett gazdag programról, ezért a Szövetség elnöksége úgy döntött, hogy a fennmaradó témákat online workshopok formájában rendezi meg, és teszi elérhetővé online azonos időben a tagok számára, videóra rögzített változatát pedig megosztja a weboldalán. A következő nagyobb témakör a határon túli magyar kórházvezetők fóruma, amelyre Erdélyből, Szlovákiából, Szerbiából és Kárpátaljáról hívtunk meg előadókat azzal a céllal, hogy betekinthessünk egymás munkájába, s hogy megismerhessük azokat a kihívásokat és az ezekre adott válaszokat, amelyekkel a jelen körülmények között a kórházaknak meg kell birkózniuk. Az online workshop időpontja: 2020. november 4, 10.00-11.45.